Svenska Kiliaro ser stor tillväxtpotential i integritets-trenden

Att användarantalet på Facebook minskar kan bero på att dagens användare på sociala medier bryr sig mer om integritet. Grundarna bakom bildappen Kiliaro tror att trenden är här för att stanna eftersom fler unga användare väljer privat bilddelning.

Första dagarna av februari var turbulenta för sociala mediejätten Facebook, detta efter att Meta-aktien tappade med 25 procent då användarantalet på plattformen minskat. Analytiker från det internationella finansbolaget UBS har sedan dess försökt förstå de bakomliggande mekanismerna och menar att det skett ett skifte då användare idag föredrar privat delning framför offentlig delning. Grundarna bakom bildappen Kiliaro tror det bland annat beror på att integritet värderas mer idag än tidigare.

- Traditionella sociala plattformar behöver nu tänka om när beteendet förändras. Unga användare värderar säkerhet och integritet och vill hellre dela bilder och videos privat med varandra än i flödet där alla ser. Integritets-trenden är här för att stanna, säger Elie Komo, vd på Kiliaro.

Den yngre målgruppen leder utvecklingen i sociala medier. Enligt Svenskarna och Internet 2021 väljer unga helt andra kanaler än de som är födda under 80- eller 90-talet. Facebook och Instagram, som länge kretsat kring användarnas offentliga inlägg, väljs bort framför till exempel Whatsapp och Snapchat, där privat delning står i fokus.

Kiliaro har från start valt en annan väg än de stora sociala mediejättarna. Medan traditionella kanaler bygger på reklam som intäktsmodell, har Kiliaro en modell där man tar betalt för tilläggstjänster men håller sin plattform fri från reklam.

- Att trenden går vår väg är tydligt, och ett bevis på att vår modell ligger i tiden. Idag betalar användarna hellre extra för tilläggsfunktioner, samt för att slippa reklam och oönskat innehåll. Jag är säker på att vi kommer se flera aktörer välja denna intäktsmodell framöver, säger Elie Komo.

Med en positiv tillväxtkurva på den svenska marknaden meddelade man tidigare i år att Kiliaro nu lanseras på åtta nya marknader.