Kiliaro gör Internet till en bättre plats.

Internet har öppnat upp fantastiska möjligheter för oss människor att lära känna andra kulturer och fritt diskutera våra olikheter och tankesätt. Det förbättrar våra liv på så många sätt, men det bidrar också till många svåra problem

Vi är alla smärtsamt medvetna om hur lätt den yngre generationen kan slösa bort timmar på det oändliga scrollandet och swipandet på sociala medier – och hur utmattade våra hjärnor kan bli av det. Detta är en mörk verklighet som de senaste åren har smugit sig in mer och mer i vår vardag. Många tech-företag vet precis vad de ska göra för att trigga våra hjärnors belöningssystem och det är fruktansvärt att se hur så mycket av internet som svämmar över av hat, rädsla och hjärndött, värdelöst innehåll.

Världen befinner sig just nu mitt i en kritisk tid som på många sätt kommer att definiera vårt århundrade. En tid där vi inte bara behöver lösa svåra utmaningar kring klimatet, psykisk ohälsa och förhärskande diktaturer. Utan då vi även behöver ta ett steg tillbaka och omdefiniera internet. Och det behöver ske nu. Vi kan inte vänta. Om vi ska lyckas skapa en ljusare framtid för alla nya generationer, är det upp till alla oss som är vuxna i dag att utveckla alternativa lösningar som främjar kreativitet och utveckling.

Det är därför jag brinner så mycket för Kiliaro. Vi sysslar inte med några alternativa energilösningar eller rymdforskning, men jag är ändå övertygad om att vi gör vår del för att skapa en bättre framtid.

Vi skapade Kiliaro för att vi kände att det behövdes en trygg och inspirerande plats på Internet. En plats där man kan dela sina livsminnen med sina riktiga vänner, fri från allt beroendeframkallande brus och nonsens. Den kanske inte kan förändra hela världen. Men den kan göra Internet till en bättre plats. En plats så som internet borde vara.

/Arian Bahrami
CPO och Co-founder