Friends-grundaren till Kiliaros styrelse

Sara Damber, grundaren och ordförande för Friends-stiftelsen, har blivit invald i styrelsen för Kiliaro.

Sara är en av Sveriges mest framstående sociala entreprenörer. Under sin karriär har hon varit med och grundat tre organisationer som aktivt arbetar med att förbättra barns och ungdomars miljö, bekämpa näthat och motverka mobbning. Den mest prominenta är stiftelsen Friends, som är en Skandinaviens största organisation som arbetar för att förebygga mobbning bland barn och ungdomar. Utöver sitt engagemang i Friends har Sara även haft en expertrådgivande roll inom barns rättigheter på Regeringskansliet och varit CEO för Stenbecks Stiftelsen.

Det finns tydliga synergier mellan Kiliaro och Saras bakgrund, då Kiliaro strävar efter att vända de skadliga trender som bl.a. Instagram och TikTok driver på.

Jag är glad att kunna engagera mig i en social app som inte bygger på beroendet av meningslösa korta videoklipp, jakten på gillamarkeringar och följare, eller influencer-kulturen och den overkliga representationen av vardagslivet. Jag tycker att Kiliaro tar oss tillbaka till hur sociala medier var menade att vara från början, säger Sara Damber.

Styrelseordföranden i Kiliaro, Peter Werme, kommenterar tillskottet: Vi ser betydande synergier i Kiliaros filosofi och Saras bakgrund när det gäller att skydda dagens ungdomar från psykisk ohälsa. Med Saras hjälp i styrelsen kommer vi bl.a. kunna öppna dörrar och möjliggöra partnerskap med olika organisationer som arbetar med dessa frågor.