Kiliaro AB publicerar bokslutskommuniké för 2021

Kiliaro AB (”Kiliaro”) publicerar härmed bokslutskommuniké för fjärde kvartalet (oktober – december) och för perioden 1 januari – 31 december 2021. Nedan följer en kort sammanfattning av bokslutskommunikén. Fullständig bokslutskommuniké finns tillgänglig på Kiliaros hemsida (https://kiliaro.com/sv/) samt som bifogad fil.

Fjärde kvartalet oktober-december 2021
•    Användarbasen växte med 1 017 nya användare mot föregående period.

•    Nettoomsättningen uppgick till 29,7 tkr (69,2 tkr).

•    Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,2 MSEK (-6,6 MSEK).

•    Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -2,4 MSEK (-6,6 MSEK).

•    Resultat per aktie uppgick till -0,27 kr/aktie (0,05 kr/aktie).

Januari-december 2021
•    Användarbasen växte med 24% på löpande 12 månader, (12 451).

•    Nettoomsättningen uppgick till 157 tkr (169 tkr).

•    Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6 MSEK (2,2 MSEK).

•    Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -6,8 MSEK (-2,3 MSEK).

•    Resultat per aktie uppgick till -0,77 kr/aktie (0,22 kr/aktie).

Väsentliga händelser under rapportperioden (Q4 2021)

Kiliaro först i världen att lansera bilddelning på en millisekund
Bolaget lanserade den 22 oktober 2021 fotodelningsfunktionen ”Live Sharing”, en unik funktion som Kiliaro står ensamma med och låter användare dela bilder/video med varandra i samma sekund som de tas.

Väsentliga händelser under rapportperioden (Q4 2021)

1,2 miljoner svenska studenter får obegränsad och gratis molnlagring
Mecenat, en av världens största digitala tjänster för kommersiella erbjudanden för studenter ingår ett samarbete med bildgalleri-appen Kiliaro. Samarbetet innebär att ca 1,2 miljoner svenska studenter på gymnasium och universitet får gratis tillgång till obegränsat lagringsutrymme i molnet med sitt Mecenat medlemskap.

Expansion till åtta marknader samtidigt
Den 1 december 2021 meddelade Bolaget att de växlar upp rejält och lanserar appen på åtta nya marknader. Målet med expansionen är att göra det enklarare för fler människor att kunna dela foto och video på ett mer privat sätt.

Övriga händelser efter rapportperioden

Etablering Turkiet
Turkiet är ett väldigt intressant land för en snabb användartillväxt. Bolaget har på kort tid tagit stora kliv i etableringen av Turkiet, där man anlitat två personer med lokal kännedom och erfarenhet av att etablera tech-bolag på den turkiska marknaden. Vidare ser bolaget stor potential att bygga sin framtida digitala organisation på plats i Turkiet. När tillväxtbolag i Europa och Norden har svårt att hitta utvecklare, har Kiliaro stora fördelar med den lokala närvaron för att rekrytera erfarna och kompetenta mobilutvecklare till en bråkdel av priset i Norden och Europa.

VD kommenterar

Vi har under det fjärde kvartalet fortsatt fokusera på den viktigaste parametern för oss i den fas vi befinner oss i – användartillväxt. Med anledning därav har vi bland annat etablerat närvaro i Turkiet som vi bedömer är en marknad som har de rätta förutsättningar för att vi snabbt ska få fotfäste. Parallellt har vi byggt vidare på vår tekniska plattform med förbättrade vertikaler för en ytterligare förhöjd användarupplevelse av appen. Vi kommer fortsätta prioritera användartillväxt framför konvertering till betalande kunder i detta skede, eftersom det handlar om att bygga en kritisk massa av användare innan vi ska fokusera på att konvertera dessa till betalande kunder. Timingen är rätt för Kiliaro och vi ser tydliga marknadstrender om hur användare söker sig från de publika plattformarna och letar efter tjänster där man kan vara mer privat och äger sin information.

Med anledning av ovan känns det mycket bra att vår användarbas fortsätter att växa med nästa obefintlig marknadsföring. Rullande 12 månader har den ökat med 24% dock från låga nivåer, med en i det närmaste obefintlig churn. Vi ser ett ökat användande hos målgruppen +35 år, som har familj och söker en tjänst där integritet är viktigt och att kunna vara mer privat i sin bilddelning, något som saknas i dagens publika sociala plattformar.

Innovativa funktioner och samarbeten
Lanseringen av ”Live-Sharing” funktionen var en milstolpe för oss att nå under 2021.
Med de sociala funktionerna har vi skapat en plattform för användarna att spara sina minnen, dela med sig av dem och interagerar runt dem, med fokus på integritet och privatdelning – ett levande fotogalleri. Nuvarande funktioner tillsammans med vårt nya användargränssnitt och kommande uppdaterade funktionaliteter kommer ytterligare förbättra användarupplevelsen och förenkla processen att dela privata bilder och filmer. Med foto som en av de vanligaste filtyperna som delas mellan personer, är vi övertygade om att vår organiska tillväxt kommer att öka i takt med att våra användare sprider tjänsten vidare till andra.

Under kvartalet har vi initierat flera samarbeten för att nå vår primära målgrupp och utvärdera olika marknadsaktiviteter för att samla på oss mer data och kunskap om hur vi på ett smart och kostnadseffektivt sätt kan nå fler användare. Vi ser att bland annat samarbeten med Mecenat och övriga nordiska studentnätverk som vi inledde under sista kvartalet 2021 är ett bra sätt för oss nå ut på till stor volym potentiella användare. Sedan lanseringen har vi genomfört ett antal kampanjer och bedömer att det fortfarande finns mer att hämta från dessa samarbeten och kommer försätta att initiera marknadsaktiviteter för att nå vår målgrupp.

Expansion till Turkiet, en perfekt marknad för snabb användartillväxt
Vi bedömer att Kiliaro har de rätta förutsättningarna och är rätt i timingen för att växa viralt. Turkiet, med 85 miljoner invånare, har betydande möjligheter för att få snabb spridning och växa användarbasen i ett land som har hög internetpenetration, hög andel smartphones per invånare, hög sociala medie-aktivitet och där efterfrågan på tjänster med integritet och att kunna vara mer privat ökat senaste åren. Vi har genomfört pilotstudier i Turkiet och ungefär samma insats förväntas ge tio gånger större resultat än utfallen vi får i Norden. Vi har därför beslutat att bygga en lokal närvaro genom två mycket erfarna konsulter, som har fått i uppgift att bygga bolagets operativa närvaro och etablera sälj och marknadsstrategin på marknaden. Expansionen till Turkiet skapar också för oss att rekrytera utvecklare med hög kompetens till en betydligt lägre kostnad än i andra länder Europa. Detta ger oss ännu mer muskler då vi kan växa snabbare i vår digitala organisation och snabbare få ut ny funktionalitet.

Elie Komo, VD