Förvärvet visar på tillväxt: ökad omsättning med 77% och EBITDA med 140%

För lite mer än en månad sedan meddelade Kiliaro att de avser att förvärva samtliga aktier i Sosyopix, som är Turkiets största digitala fotoframkallningsbolag. Sosyopix har över 2 miljoner kunder och genererar en årlig omsättning på mer än 30 MSEK.

Sosyopix presenterar preliminära siffror för första kvartalet 2023 som visar en stark start på året. Under Q1 2023 ökade nettoomsättningen till cirka 9,4 MSEK från 5,3 MSEK föregående år, vilket motsvarar en tillväxt om cirka 77%. Samtidigt ökade EBITDA med 140% och landade på 1,2 MSEK jämfört med 0,5 MSEK föregående år. Om denna tillväxt fortsätter förväntas bolaget nå en årlig omsättning på cirka 45 MSEK, en ökning med 48% från föregående år. Även EBITDA förväntas förstärkas med 45% och landa på 8 MSEK jämfört med 5,5 MSEK föregående år. Detta är en mycket positiv start på året, särskilt med tanke på att kvartal 3 och 4 vanligtvis är starkare för bolaget.

Samtidigt har Kiliaro och Sosyopix inlett arbetet med att nyttja synergierna med förvärvet. Ett av de områden som de undersöker är ett gemensamt användarsystem där användare som registrerar sig på Kiliaro även blir Sosyopix-användare, och vice versa. Detta skulle göra det enklare för användarna att få tillgång till båda tjänsterna samtidigt som det skulle öka Kiliaros användarbas med nästan 500 000 nya användare per år. Vi ser fram emot att lansera detta inom kort.

"Vi har haft en fantastisk start på året och förväntar oss att både Sosyopix och Kiliaro fortsätter att växa starkt under 2023. Vi ser fram emot att utforska möjligheterna till samarbete med Sosyopix och hur vi tillsammans kan ta oss an marknader som tidigare inte varit aktuella för oss", säger Elie Komo, VD för Kiliaro.

Denna information är sådan insiderinformation som Kiliaro AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 21 april 2023 kl. 11.30 CEST.